Міністерство освіти і науки України спільно з Міністерством цифрової трансформації України розробили та затвердили інструктивно-методичні рекомендації щодо запровадження та використання технологій штучного інтелекту в закладах загальної середньої освіти.
Мета рекомендацій – поширення принципів і підходів до відповідального використання систем штучного інтелекту в загальній середній освіті для дотримання прав людини, професійних етичних стандартів, підвищення обізнаності вчителів про можливі ризики та виклики для того, щоб критично, ефективно та етично взаємодіяти з системами штучного інтелекту та використовувати весь їхній потенціал. Ознайомитися із документом можна на сайті Міністерства освіти і науки України або за посиланням https://drive.google.com/file/d/1IAeaWT1A5y0JZpPfaNG5sFk-h1bf1IwO/view?usp=sharing.
Такі рекомендації окреслюють сфери застосування штучного інтелекту, основні принципи його відповідального використання, організаційне впровадження систем штучного інтелекту в закладах освіти, використання штучного інтелекту педагогічними працівниками для підготовки та проведення уроків та інше. Також документ містить ряд додатків: рекомендації щодо того, як мінімізувати потенційні ризики застосування штучного інтелекту в освіті, перелік рекомендованих видів діяльності учнів з урахуванням вікових обмежень щодо користування сервісами на основі штучного інтелекту та інше.
Рекомендації щодо штучного інтелекту в освіті застосовуються зокрема для:
- навчання учнів предметів (інтегрованих курсів) (інтеграція штучного інтелекту у підготовку та проведення уроків, а також позакласну діяльність);
- партнерської взаємодії з учасниками освітнього процесу (консультування учнів та батьків, ведення професійних спільнот у соцмережах);
- участі в організації безпечного та здорового освітнього середовища;
- управління освітнім процесом (моніторинг та аналіз прогресу учнів, підтримка прийняття адміністративних рішень);
- безперервного професійного розвитку.
Важливо зазначити, що на рівні закладу освіти пропонується розробити власні політики застосування систем на основі штучного інтелекту або оновити чинні положення відповідно до вимог академічної доброчесності, забезпечення захисту персональних даних, рівності в доступі до Інтернету та засобів інформаційно-комунікаційних технологій. На мою думку, розробка такого положення не розв’яже проблему викликів та ризиків застосування штучного інтелекту в освітньому процесі. Батьки також мають бути обізнаними, усвідомлювати можливі ризики та небезпеки застосування штучного інтелекту й доносити цю інформацію до своїх дітей, щоб користування було безпечним та корисним.
Також задля організаційного впровадження систем штучного інтелекту в діяльність закладу освіти, він:
- схвалює електронні освітні платформи, онлайн-сервіси та інструменти, зокрема на основі систем штучного інтелекту, для комплексного / системного використання в освітньому процесі;
- підтримує педагогів у підвищенні їхньої кваліфікації щодо застосування технологій штучного інтелекту в освітньому процесі;
- забезпечує інформування батьків і здобувачів освіти про обробку персональних даних учнів системами штучного інтелекту (у разі здійснення такої обробки);
- здійснює моніторинг доцільності та ефективності використання систем штучного інтелекту в освітньому процесі, відстежує та оцінює вплив його використання на навчальні досягнення учнів.
Педагоги з цією ж метою:
- доречно застосовують технології штучного інтелекту в освітньому процесі, дотримуючись засад академічної доброчесності, із забезпеченням захисту персональних даних учасників освітнього процесу;
- при формуванні навчальних завдань враховують можливе використання систем штучного інтелекту для їх розв’язання учнями, збільшують частку завдань для самостійної роботи, що спрямовані не на відтворення конкретних знань, а на перевірку вмінь критично мислити, аналізувати, висловлювати власну думку, коментувати (завдання, відповіді на які згенерувати складно або неможливо);
- навчають учнів безпечного та відповідального використання систем штучного інтелекту з дотриманням засад академічної доброчесності;
- формують власні програми професійного розвитку для підвищення кваліфікації щодо застосування технологій штучного інтелекту в освітньому процесі;
- сприяють організації інформаційної кампанії щодо грамотності в галузі штучного інтелекту: загальні аспекти, потенційні переваги, ризики та загрози використання технологій штучного інтелекту (диспути /дебати між командами учителів і учнів, спецвипуски шкільних газет тощо).
















